Followers

Monday, November 2, 2009

Cerita suka duka anak-anakku..

Minggu lepas terlalu sibuk dengan anak2..Affiq ngan Aqif kena demam..rasa gundah gulana betul dibuatnya..affiq mujur sekejap je. Aqiff yang lama.siap penat lagi...crita pasal aqiff ni betul-betul buat aku risau..mnggu lepas dia demam teruk..dah bawa gi klinik tp still tak sembuh..so,malam tu aku bawak lak g spital..g kt emergency..doc check dia tak cakap ape pun cuma dia bg ubat..pastu dia ckp 1 ubat ni kna amik siang,malam tak leh..pas2 doc bg surat untuk buat chess fisioterapi sebab dia batuk teruk sgt..
esoknya seblm g keje, aku dah g spital utk wat appointment..pas wat appoinment aku gi amik ubt yg doc ckap tu..punyale lama menunggu..org tak ramai pun..pastu dah kena soal jawab pulak..ubat apa le ni..pastu msa nak balik tu aku saja je tanya kt pemberi ubat tu..ubat apa ni? pastu dia cakap anak u suspek H1N1..terkejut sangat..sedih pun ada..sbb aqiff terlalu kecil utk dapat penyakit tu..takut dia tak leh tahan sbb antibodi dia mmg tak kuat sbb dia kecik lg..

pastu aku pun nak tau ngan lebih lnjut check le kt internet..ubat yang doc bagi tu nama "tamiflu".. bila check je dlm internet..sah..ubt ni antivirul H1N1..lepas dah baca semua baru le aku faham sbnrnya Aqiff belum kena H1N1..doc cuma bg ubat tu sbb dia ada simptom yg perlu dpt kan antiviral tu..antara simptom-simptomnya demam melebihi 3 hari,umur bwh 2 tahun,batuk n pnat..bila doc dah check semua baru dia akn bagi antiviral ni ..bukan senang2 dia nak bagi..klu nak beli kt farmasi pun mmg takde jual..ubt tu hnya mkn dlm masa sminggu..tu pun dlm kuantiti yg sedikit...

rini lak pagi-pagi td aku dah bawa aqiff g wat chess fisioterapi..Alhamdulillah semuanya ok..paru-paru pun ok..dah takde masalah..pastu dia ajar camne cara nak keluarkn kahak..ye la diakan masih baby,nak buang kahak pun tak pndai,tu le yg leh jd penat tuh..doc ajar teknik tepuk2 kt belakang n dada...kena wat selalu n kahak akn kluar melalui najis dia...

****Yang pastinya pas je baik demam aqiff dah mula nak meniarap...agaknya demam nak dapat tu le....

























































2 comments:

♥Cik Puan♥ said...

demam nak dapat akal org tua2 kata...hehehehee..tahniah dah leh meniarap

dahliana said...

Alhamdulillah...dah sihat ye? terkezut aku baca bila tengok H1N1 tuh....iskk kite nih kalu anak sakit mmg serba tak kene jadiknya, sian kat anak, kalu boleh tukar, mmg nak jek kite yg amek sakit tuh. Baru tgk mase gambar raya tu hari, mcm kecik lagi si aqiff..nih tgk dah besar pulak..muka dah sebijik cam affiq....he.he.he..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...