Followers

Wednesday, September 9, 2009

Resepi Tart Nenas

Siap untuk di makan
sapukan kuning telur untu mencantiikkan lg tart..


dah siap gulung letak atas tray.sedia untuk dibakar


ni dah start nak gulung ni...


Ni jem nenas..klu malas leh beli je yg kt kedai tu..




Semalam aku dapat cal dari ita (adik ipar) yang kini berada jauh di perantauan(UK)..Mula-mula terkejut gak..sapelah yg call ni..pastu bila dgr suara ita je cam tak caye lak dia yg cal. rupa-rupanya nak resepi tart nenas..jauhnya ita cari resepi..kat cini kak nisha bg resepi yg lengkap ye..masa dlm phone aritu tunggang terbalik je bg resepi..resepi ni resepi asal dari makndak aku (orang mula2 ajar aku buat biskut raya)..tenkiu makndak..
RESEPI TART NENAS
Bahan-bahan:
1 cawan butter (nak sedap gunalah buttercup,
walaupun mahal tapi sedap)
1/2 cawan gula
telur 1 biji
esen vanilla
tepung jagung (ikut lembut)aku tak penah sukat,
tapi yg pastinya tepung jagung mesti lebih dari tepung gandum)
tepung gandum(jangan banyak)
Jem Nenas
Nenas (di parut)
gula (masak hingga agak kering air dia...)
dalam 2-3 jam
Cara Menyediakan:
1. Pukul butter ngan gula.
2.masukkan esen vanilla.
3.kemudian masukkan sebiji telur
4.Kemudian masukkan lah tepung.
ikut lembut.doh biar lembut takpe.senang nak tekan
5. bila dah tekan guna acuan tart tu..
letakkan lah jem nenas ditengah-tengah gulung le..
6. Dah siap sapukan telur kuning diatas....
7. Bakar lah dalam 20 minit 160 darjah

4 comments:

rossizam said...

dah nak siap kuih ni..tak sabar ni..

:: PU3'z :: said...

sedap nyer tengok tat tuu
dh laa lapar nie huhu

r0sCha said...

weeeeee~
my mum p0n SUPERB wt kuih tart...
tp klu gune butter creamy lagi SEDAP!!!!
biar mahal..jnji s0dap ditelan =)

far_east said...

salam...saya pinjam resepi yerr nak try buat...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...