Followers

Monday, November 9, 2009

Kek Mentega (Butter Cake)

Dah lama aku nak try buat kek yang satu ni..tapi tak sempat2..sibuk memanjang..kebetulan pulak dah pindah umah baru ni..semalam aku cuti..tingin sgt nak cuba wat kek yang paling simple..percaya tak kek ni hanya guna 4 bahan saja..senang,mudah n sedap..dalam dok sibuk ngan anak2 ni,sempat lagi aku wat kek ni..kek ni wat ngan affiq ni...dia tkng bagi pecah telur..syok sgt bila aku suh dia pecah telur...sape nak try leh amik resepi kat bawah ni...

Kek Mentega (Butter Cake)

Bahan2

Telur 10 biji gred b(Anggaran utk 1 kg kek)macam pic kt bawah

tepung gandum (diayak) @ 2 1/2 cawan

Buttercup (2 1/2 cawan)

Gula (2 1/2 cawan)

Cara-cara nak buat..

Memang senang sgt..percaya la..sape-sape yg baru nk berjinak wat kek tu leh cuba resepi ni...Mula2 pukul gula n butter hingga kembang..pastu masukkan telur sebiji demi sebiji..pukul lg sampai gebu..lastly masukkan tepung sedikit demi sedikit...pukul lagi sampai kembang...Sapu tin pembakar ngan butter dan leh masuk dlm oven..guna api atas bawah..suhu lebih kurang 170 bakar selama 45-55 minit..tapi kena tgk jugak api ni...klu nmpak kt atas dah cam hitam sket..guna le api bawah je...

###tips-untuk mndptkan kek yg sedap guna butter,api kena jaga,jgn selalu buka oven

ni dier... kek yang baru siap dimasak..panas lg nih...

potong sket nak tgk hasil dia..bukan apa takut kt dlm x masak...

hasilnya...dah siap potong....


leh makan dah ni.....



15 comments:

Shida said...

sedap tu..dah cuba buat chess tart tu

Kamsiah yusoff said...

nyum..nyum...sedapnya dimakan masa baru kuar dari oven tu kan...

Shida said...

sedap tu...dah try buat chess tart ari tu

mamaaffiq said...

belum try lg la shida...pasni nk try le...tgk la hasil dia nt...

mamaaffiq said...

aah...kak kam..sedap klu pns2...

Tirana said...

Alahai..dah terliur tengok kek tu..

rossizam said...

senangnya nampak n bahan pun tak banyak.. bila la nak asah bakat buat kek ni..he..he...setiap kali kak letak resepi ros mesti amik n simpan..berangan nak buat la..last2 resepi tinggal resepi je la..

dahliana said...

uihhhh...terer le ko nih chik. Tapi mmg ko dedulu pun terer masak... yang aku paling ingat selain dari pizza megi yg ko ajar tuh, popia kecik2 yg ko selalu buat tuh..mmg first class...he.he.. aku wat kek selalu tak masak dalam nye separuh...nape tah la, walhal aku dah pukui sampe kembang gilerr...bakor pun, kalu org lain 40-45 minit, aku sampe 60 minit tuh....=( hasilnye TAK JADI

Anonymous said...

asyik kek jek..bila la kao nak beranak lagi chik oii...

mamaaffiq said...

ros..try le buat...akak klu bg resepi takde simpan2 n rahsia..semua citer kt orang...klu betul kena caranya..gerenti jadi kek tu...bkn apa syangkan klu wat kek tak jd..frust giler..

mamaaffiq said...

ana,ko try wat kek yg achik wat ni...kek ni tak guna baking powder..so dia takkan mendap wlupun ko terlebih apa2..selalunya klu tak masak kt dalam ni,masalah api..jangan tinggikn sgt suhu..dlm 170 je..klu nmpk cam nak hangus slow kan..kdg2 dia msk trkejut...pastu sblm angkat tu,ko guna le lidi check dh masak ke belum..klu dh tak melekat tu,dh masak le..msk kek ni leh buka oven..tp lps 1/2 jam ke atas..jngan slalu buka le...kang bantat pulak..tu die..pnjang lebar aku citer..

mamaaffiq said...

anonymous...achik baru je beranak tau...ank pun bru 3 bln...beranak pun aku tetap setia ngan kek aku..he..he..

dahliana said...

FUHHH.....topic kek achik sekali nih, mmg dapat sambutan hangat..tuh dia, sampe berbelas komen....congrats2..he.he...
okeh chik, aku cuba utk raya haji nih, kalu jadik..kompem aku tepek gambor dlm blog aku...dan for sure aku letak nama cikgu yg ngajo@ko le tuh..besar2 key...=)

♥Cik Puan♥ said...

desedapnyer..terlioq tgk nie..

Anonymous said...

kek pun kek jugak acik tapi bila jumpe kengkawan diorang tak tak tanye bape kek skg tapi diorang tanye bape anak skg...apa2 pun bersyukurlah acik dah punyai anak 3 org..yang kawan aku tu org perak jugak dah kawin berbelas tahun sampe skg masih hampeh..he.he...tahniah acik oii best kek tu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...