Followers

Wednesday, September 24, 2008

Tart Nenas

Tahun ni aku amik order tak banyak sangat.. untuk kawan-kawan je..tu pun sebab diorang selalu order...ana, ko nak tengok gambar tart yang achik buat...ni ha kat bawah ni.. aku snap baik punye...hubby aku pun heran.apahal la bini aku ni...semua benda nak amik gambar..dia pun dah confuse...aku kalau buat biskut raya ni memang buat sampai puas hati..tu sebab tak amik order banyak-banyak..kalau telur tu memang amik kuning dia betul2.Sebab tu la aku buat keje lambat...tart tu aku belek satu-satu..tapi hasilnya memang puas hati lah..nak resepi? kat bawah ni ada resepi tart nenas yang aku buat ni..resepi ni pun turun temurun dari mak sedara.dia dah turunkan kat aku..sekarang ni dia buat tart nenas asyik tak jadi je...dia pun hairan..agaknya dia punya bakat dah turun kat aku kot...
RESEPI TART NENAS
Bahan-bahan:
1 cawan butter (nak sedap gunalah buttercup,
walaupun mahal tapi sedap)
1/2 cawan gula
telur 1 biji
esen vanilla
tepung jagung (ikut lembut)aku tak penah sukat,
tapi yg pastinya tepung jagung mesti lebih dari tepung gandum)
tepung gandum(jangan banyak)
Jem Nenas
Nenas (di parut)
gula (masak hingga agak kering air dia...)
dalam 2-3 jam
Cara Menyediakan:
1. Pukul butter ngan gula.
2.masukkan esen vanilla.
3.kemudian masukkan sebiji telur
4.Kemudian masukkan lah tepung.
ikut lembut.doh biar lembut takpe.senang nak tekan
5. bila dah tekan guna acuan tart tu..
letakkan lah jem nenas ditengah-tengah gulung le..
6. Dah siap sapukan telur kuning diatas....
7. Bakar lah dalam 20 minit 160 darjah
Yang ni dah boleh makanlah....
Ni belum sapu telur kuning lagi...


ha ni dah siap dibakar

Ni pandangan depan...




Letak lah jem kat adunan tu...




Ni plak jem yang telah siap...





Ni masa tengah dok putar....mixer baru tu...













1 comment:

Yanmie said...

hmmm...cam sedap je..minta sikit bleh?..Yan beli kuih tunjuk je..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...