Followers

Thursday, January 14, 2010

SAMBAL UDANG PETAI

Ari ni aku masuk keja lewat sket..tiba-tiba tingin lak nk makan sambal udang petai..lgpun aku ingt nak balas bekas kak nah yg bagi gulai ketam aritu..ye la..takkan nak bg bekas kosong plak...so,aku pun singgah le pasar kt pb tu...orang tak ramai sgt...aku siap bw dua2 anak aku tu..si kecik atas dukung,abang lak jln kt bawah tp still kna pegang lg tangannya..klu tak pegang cepat je dia pegi dulu dr kita..bayangkan lah camna aku jalan...pas dah beli udang kt dalam tu,tgk2 kt luar pasar tu ada sorang makcik jual petai..ok le tuh...aku pun beli petai..sket je la...pastu affiq nak murtabak lak..beli je la...dia mmg mkn murtabak ni sebab sedap...pastu aku pun blk le,tak leh lama2 kt cni nt bnyk benda lak yang affiq nak...

Sampai umah mak..aku pun start le memasak sbbnya aku nk masuk kje kul 12..so kul 11 semuanya kna settle la...aku sbnarnya dah lama tak masak ni...bila kita dh lama tak masak,rasa kekok je tangan ni...aku ni bab masak lauk pauk ni mmg mngaku le tk berapa le terror sgt..akul ebih suka wat kuih2 ke,kek2 ke,puding2 ke...tp mak aku mmg terror la...tp dia ni tak minat lak nk wat kuih2 cam aku...kira ok la kan...mak aku msk lauk..aku wat kuih...

Citer psl sambal petai td ni ha...sambal udang petai...sedap gak le...boleh la...tp ckp psl petai ni,ada org tak suka mkn petai sbb baunya agak krg menyenangkan,tp aku ngan hubby mmg suka..tp takde la nk mkn slalu..cam aku ni memang tak memilih makan pun...leh dikatakan semua makanan aku mkn...janji halal...tu sbbnya skang ni badan dah mkin naik..selera mkn pun mkin brtambah...camne nk kuruskn badan ni...actually nk kempiskn perut sbnarnya...biasala org pompuan klu lps brsalin ni,perut mesti naik sketkan...pasni nak try cr apa petua yg leh kempiskn perut...
RESEPI SAMBAL UDANG PETAI
Bahan-bahan
Udang segar 1/2 kg
petai 3 papan
Cabai Kering
bwg besar 2 bj
bawang putih 3 ulas
garam
gula
sedikit belacan(ikut kesukaan,ada org tak suka ltk belacan)
air asam jawa

Ni le hasil air tangan aku....

Cara Membuat:
Mula2 blend cabai kering ngn bwng bsr n bwng putih
pastu tumis hingga naik minyak
masukkan gula-garam,air asam secukup rasa
kemudian masukkan petai
bila petai dah masak leh le masukkn udang..
ok dah siap leh dihidangkan...

3 comments:

♥Azie♥ said...

alamak...tue ini adalah kegemaran saya...nak..nak...

hajarus said...

hajar pun sker sangat makan tumis udang petai ni... nyam.. nyam.. tp Hubby lak xberape sker...

klu petai masak tempoyak lagi la hantu... makan xpandang kiri kanan dah... sspppllluuppp sedapnyer....

UnGu VioLet said...

aduh kak.. bau nye sampai sini.. nampak berselera sungguh..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...