Followers

Tuesday, May 18, 2010

Moga Ada Pelangi Selepas Hujan....

Setiap kali hari minggu klu tak ke mana ni le kerenah anak2 aku...ni sebahagian le...sbenarnya banyak lagi..klu nak senang jaga diorang ni bawa je msuk dalam bilik..abis cite..abis smua mainan si affiq punggah masuk dlm bilik..tp kira ok le kan..takde la sepah sampai satu umah..cuma kna kemas dalam bilik je la..tapi betulla..memang letihkan..aku tak dapat bayangkan klu jadi suri rumah sepenuh masa..mmm...memang tak sanggup rasanya..klu cuti selalunya orang boleh rehat..tp lain lak ngn aku ..dari pg sampai ptg memang tak berenti..kdg2 nak lelapkn mata pun tak sempat.tambah2 bila aqiff dah pandai nk panjat2 ni..aqiff skang dah spuluh bulan,dah mula bangun berdiri n jalan sambil pegang dinding or apa2 je yg dia boleh pegang..pastu lps tangan ..leh jalan dua langkah dah nak jatuh..memang klu dia jaga aku mmg tak leh buat apa..kna tgk dia je..klu leka jap mesti jatuh le,,terbalik le..terlentang le..skang dah tak mo duk dlm walker.. pnah satu hari tu aku tak sedara..ltak dia dlm walker..skali bila p tgk dah naik atas sofa...aduii..sib baik le tak jatuh ke hapa...bayangkan le dari atas walker dia leh tkr posisi atas sofa..dia dekatkn walker tu kt sofa pastu bangun...nasib baik takde apa-apa..sejak tu mmg tk berani dah tinggal dia suka2 dlm walker...
tu cite aqiff ,affiq lak skang ni suka sgt bersembang sorang2..kadang2 kelakar gak dengar apa yg terkuar dr mulut dia...kadang2 kna layan gak dia bercakap..klu tak selagi kita tak layan selagi tu le dok panggil ibu..ibu..suh tgk apa yg dia buat...kdg2 nek pening kepala nak layan dia yg terlalu peramah..affiq ni mmg peramah sgt..tak kira kt mana dia pegi dia leh tegur sape2 je...memang jenis tak takut orang...klu kat taman permainan tu snang je dpt kawan...klu pompuan lg senang le..kekeke..tapi bdak pompuan mmg suka kt dia tau...dia mmg pantang je tgk bdk pompuan yg comel2..mulela tanya ibu,leh tak affiq kawan ngn bdk tu...


satu lagi affiq skang pantang tgk klu aku on laptop..mulelah dia pun nak sibuk...skang ni ah pandai dah buka fail2 dlm laptop ni..dia suka sgt tgk gambar2..terutamanya klu ada gambar2 yg mnrik sket macam psl bomba ke..upin ke..angkasawan ke..kartun2 yg dia suka..bob the builder,tom n jerry,pink panther,fireman sam..dan mcm lg le...pendek kata channel 611-616 tu mmg channel dia lah..skang aku ngn hubby mmg dah tak leh tgk tv dah..asyik affiq je control tv..klu tak buka je mula le dia buat hal..usik adik le..macam2 kerenah..kadang-kul 1 baru tido...

Aqiff lak memang lain sket dari abng dia..tak leh tgk orag yang tak kenal,mesti melalak..aduh..susah betul le klu nak p jalan mana2..dah le tu tak nak kt org lak..dia cuma nak kat aku,tok n ayah dia je...orang len smua kem salam..skang ni slalu gak bw dia kuar sbb nak bg dia biasa ngn orang...masa affiq dulu mmg tak dinafikan sejak dr kecik mmg dah diusung merata2..ingat lg masa umur bln dah bw gi ulang alik kelantan...pendek kata mmg dia tak kisah le...
Cakap pasal permainan..affiq skang makin lama makin advance..skang nak mainan yg mencabar sket le..takde le asyik kren n kapal korek je..2- hari ni asyik nak minta puzzle lak..huh tak tau le..dia mmg cepat tol membesar dan yg aku prasan dia mudah jemu..dari hari ke hari dia nak sesuatu yg baru...mainan pun pling lama dia leh main seminggu..pastu dah tak layan dah..tv pun camtu gak..skang ni cite kkartun bdk2 dh tak nk tgk(kartun bdk2 katanya)..cam thomas n friends,world of disney mmg dia dh tak layan..skang dia layan..ben-10,pink panther,tom n jerry..pasni x tau lah apa lg ..






Walau apapun aku bersyukur dengan anugerah yang Allah bagi ni..walau apa juga dugaan dan ujian dalam membesarkan ank2 ni seboleh2nya aku akn sabar..Dan doaku semoga ank2 ibu menjadi anak yang soleh,bijak,mendengar kata dan menjadi orang yg berguna..teringat aku pd perbualan dgn seorang kakak yg slau berkunjung ke perpustakaann..katanya..nak mendidik anak sekarang bukannya mudah....klu tak boleh pandai n berjaya pun xpa..janji leh jadi manusia......kadang2 ada orang yg bijak pandai dan berjaya tp tak leh jadi manusia...renung-renungkan lah....Semoga ada sinar pelangi di hadapan sana...Insyallah...




1 comment:

♥Azie♥ said...

TOMEI 2 BERADIK NIE..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...